Tuesday, July 3, 2012

Egypt Eat Eat Special 2

Assalamualaikum..

Tetiba kan, bila dah habis exam, rasa malas pulak nak berblog.. ummhh.. penyakit-penyakit!!! Tapi hari ni, cuba juga tulis entri baru dengan source yang tak seberapa.. Apa-apa pun asal ada..

I am sorry guys.. I know so many of you keep waiting new video from me but really not gonna happen at this moment. Walaupun aku memang ada idea nak buat video cuma, nak buat video ni bukan semudah yang disangka. Aku kalau boleh bila nak buat tu, biar betul2 jadi, betul2 gempak. Bukan macam video2 yang aku buat sebelum ni yang entah apa2 (terlintas jugak kadang2 nak delete jer video2 dalam youtube tu) because I keep feeling there is something lacking.. The audio, lighting, video, they are just don't go... So, before I found    the solution, there will be no video for you guys.... hehe.. But do not worry, I'll make sure I come back.

Okay, kembali kepada tujuan utama entri.. aku nak letak gambar2 makanan kegemaran aku di Egypt. Aku ada masalah sikit nak ambik gambar makanan2 ni, sebab bila nak ambik gambar, tentulah kena makan kan. So, sebab keadaan yang kurang mengizinkan tak bolehlaa asyik nak makan jer.... aku beringat2 jugak..




Fatiroh Bisyikolata
(fatiroh/roti canai coklat)

Ini adalah salah satu kegemaran aku sepanjang masa.. Best!! Dalam dia ada custard pastu kat luar dia ada coklat.. memang best.. Kepada penggemar coklat dan makanan manis pasti suka. Tapi kepada mereka yang berada di Malaysia, aku tak dapek nak nolong. Orang malaysia mana ada buat macam ni. Sekali ada! Malu aku.

Jadi, nak cerita sikit, "fatiroh" ni literally roti canai lah kalau kat malaysia. Rupa2 nya orang Mesir bukan main terer lagi menebor roti canai.. Tak mainlah roti canai yang kecik2 sete'ot macam kat malaysia tu, yang makan empat keping pun belum tentu kenyang. Kat mesir ni "fatiroh" dia besor-besor.. ade yang sebesor dulang hidangan tu hah.. Sepuluh orang makan pun belum tentu habis...
Jadi fatiroh nih, bukan jenis manis jer ada, korang boleh beli fatiroh sardin, fatiroh daging, fatiroh ayam, fatiroh telur dan macam2 lagi...
Tapi, takkanlah aku nak beli semua semata2 nak ambik gambar untuk blog nih kan.. Korang imagine sudah ler.. aku dah bagi contoh, korang imaginelah.. haha
Yang penting, Fatiroh ni sedap!! A plus plus plus...

Crepe/Krep
(sori dah tergigit)



saja nak tunjuk dalam dia yang penuh dengan isi ayam dan keju mozarella 
nyum nyum!!

Ini crepe atau krep, literally bermaksud lempeng... Crepe ni makanan yang popular di seluruh dunia (tak tahulah Malaysia ada tak) kat mesir ni pun baru-baru jer jumpa.. sebelum nih tak ada pun... 

So macam mana nak describe ah? 
Um, crepe ni pun ada pelbagai pilihan inti... ada coklat, ada ayam, ada daging, ada buah-buahan, ada macam2 lah. Tapi setakat ni, yang inilah kegemaran aku... Dalam dia ayam bersalut tepung goreng yang ala2 macam nuget sikit.. Pastu ada mozarella cheese, umph, memang sedap. cuma masa aku beli yang kali ni spoil sikit sebab terlebih masin... Tapi still OK lah.. 

Huhu.. anda2 yang di Malaysia, sorilah kalau aku buat korang terliur kan.. Tapi, korang boleh jer buat sendiri. Kretiflah sendiri cuba buat. Yang crepe nih, tepung dia siyesly hanyalah lempeng. pastu yang fatiroh tu, roti canailah. kalau korang teringin sangat cubalah buat.. mana tahu boleh perkenalkan kat Malaysia. hehe

Okay chaw dulu....babaiiii..............

No comments:

Post a Comment