Thursday, June 28, 2012

Talk To Yourself? Are You Crazy?

Hallooooo... Yooohoooo... haha..(mood giler dah datang )

Assalamualaikum... saya ucapkan...
Awesome!!! Dah makan?

Haha.. korang apa khabar? I am sorry my few recent entries kinda skema kan? Nak wat camne aku ni memang ada banyak personaliti.. so many side of me..haha... macam schizophrenic plak kan. xdelah.. ada masa kita kena suka-suka santai-santai... ada masa kita kena serius kan? Anyway jangan bimbang, nanti korang boleh pilih nak baca entri yang macam mana dengan cara pilih label kat sebelah kanan blog, kat paling bawah sekali. kalau korang nak baca entri yang ala2 serius sikit cari je kat situ.. pastu begitu jugak sebalik nya... Okay

Guys..Aku nak kongsi satu benda ngan korang. Gini... Emm.. aku sedar aku ni ada macam sedikit macam sickness tapi aku taknak anggap sebagai sickness, macam flaw lah. Aaaa gitu.. Huk huk.. Aku ni, em, kadang-kadang suka cakap sorang-sorang....

WHAAATTTTT????? Are you crazy??????

yeah... sometimes I also think that...

Gini... Selalunya benda ni jadi bila aku dok sorang2... Tapi kadang-kadang tak jugak. Macam mana nak cakap ek? 
kadang-kadang bila aku dok merancang2 contohnya aku cakap "nak makan apa ek.. kalau beli pizza best gak kan lagi pun semalan dah makan nasi.. ari ni makan pizza plak...bla bla bla" bila aku bercakap tu, aku tak berbisik sangat. Aku cakap jelas cuma sikit perlahan... yelah nak cakap ke diri sendiri. cukup-cukup kita dengar sudah la kan...

Itu yang pertama.. Yang kedua aku selalu suka quote dialog dalam movie ke drama yang aku tengok.... Aku quote lah, macam imitation lah jugak... aku cakap balik... berkali-kali, tapi yang paling takut, ada waktu-waktu, aku teringat adegan2 lucu dalam cerita sitcom (terutamanya friends, korang kan tahu aku suka friends) aku gelak sorang-sorang... pastu aku punya volume gelak tu berkadar terus dengan tahap kelucuan adegan tu.. kadang-kadang aku giggle jer... ada waktu aku gelak-gelak biasa.. kadang-kadang aku gelak horror punya style maniac punya yang ala-ala nenek kebayan atau witch tu. Haaaa, bayangkan, keadaan senyap sunyi, pastu tetiba adegan lucu yang amat lucu terlintas kat otak.. Pastu aku gelak kuat-kuat macam tak pasal-pasal... Kalau korang ade kat situ korang rasa takut tak? Haha..Kadang2 pikir seram jugak...

Pastu ade masa aku cakap gibberish entah apa-apa, aku pun lupa apa yang aku cakap. Siyesly... Selalunya jadi masa aku baru lepas tension, macam baru lepas jawab exam yang susah sangat ke... Aku cakap lah sesorang.... Aku gi dapur aku cakap sorang-sorang..pastu nyanyi-nyanyi entah apa-apa.. siyesly aku dah lupa dah apa yang aku cakap masa benda tu jadi... Padahal tak berapa lama dulu jer... Kan aku baru lepas exam nih.. So memang selalu sangat aku tension baru-baru ni... tapi aku tak ingat dah apa aku cakap. Haha.... Kadang2 aku cakap ngan kucing... Huhu.. Tu biasa sangatlah... 

Ehek-ehek, bila tulis macam ni dan baca semula, terasa macam serius pulak masalah aku ni kan? Sekali JIN... Jeng jeng jeng.....

Tak kot...Kalau jin selalunya jadi masa aku tido jer kot.. Huhu.. roommate aku dah biasa sangat dengor aku dok bercakap dalam tido dengan bahasa yang tidak difahami... haha, seram lah tu...
xder mende lah.

So tadi, sebab aku terasa sedikit concerned.... so aku pun buat sedikit research tentang masalah ni... Aku pun pergilah library negara (tipu giler)..aku google je lah.. so secara konklusinya ada beberapa sebab yang aku jumpa menyebabkan kenapa seseorang tu bercakap sorang-sorang.



1. Cuba nak yakinkan diri:

Contohnya macam korang nak pergi interview ke, atau nak oral exam ke, korang akan ulang-ulang sesuatu ayat berkali-kali kan. Contoh macam korang cakap "aku boleh buat! aku boleh buat!" macam tu. So perkara ni normal lah sangat-sangat.

2. Menyalahkan diri sendiri:

Contoh bila korang buat sesuatu kesalahan hinggakan jeopardized orang lain. Korang rasa menyesal dan rasa bersalah... Korang bertanya-tanya "kenapalah aku buat macam tu?" atau "kenapalah aku tak buat itu dan ini.." So pada masa tu korang akan dapat satu state korang bercakap sendirian jugak.

3. Kerana kesunyian

Kadang-kadang bila kita kesunyian atau sendirian, kita mula bercakap sendirian. Untuk memecah kesepian gitu. So memang biasa sesangat jugak nih. 

Pastu korang google lah sendiri yang lain lain nyer yeh... haha.. malaslah aku nak tulis banyak2 semata-mata nak menunjukkan aku ni buat homework sebelum tulis entri... tak kuasa ana. entum carilah sendiri yep...

Tapi apa yang aku alami tak termasuk yang di atas ni. Aku hanya bercakap sendiri bila, aku nak quote dialog, atau aku nak menyanyi ke, atau aku teringat scene yang lucu2 ke, teringat gelagat kawan2, atau aku tak puas hati ngan sesuatu benda.. aku akan bercakap sorang- sorang.

Yang penting jangan cepat buat kesimpulan orang yang bercakap sorang2 tu giler atau putus wayar.. hehe, even sometime I feel myself am..

anyway.. tata



No comments:

Post a Comment