Wednesday, September 12, 2012

A Bloody Night, Attack Of The Cats

Pukul 1.00 pagi, malam yang sunyi... Mata yang masih belum lena memerhatikan skrin laptop yang masih bercahaya.

Haha, gempak gitu.. tapi siyes citer ni tak tipu... Apa yang aku tulis kat atas ni memang betul, cuma mood dia serius sikit.  Okay, sambung dengan gaya santai...

Masa aku tengah dok dalam bilik senyap-senyap tak ganggu sesapa, main laptop dan sebagainya lah kan. Pastu aku keluar dari bilik sebab nak ke dapur (lupa dah kenapa nak ke dapur). Bila jer aku bukak pintu dan menjulurkan kepala keluar, aku dengar bunyi "berdesup" (macam bunyi sesuatu berlari untuk menyembunyikan diri bila terkejut. Dan aku ternampak kelibat kecil yang bergerak sangat laju macam pelesit masuk ke ruang bilik kosong roommate aku) Aku agak tak heran, sebab selalu sangat aku ternampak kelibat kecil macam tu dalam rumah, selalunya tikus. (By the way, kat mesir ni banyak tikus. Ada yang sebesar lengan. siyes tak tipu. Tak caya, kepada warga mesir, cuba pergi pasar ikan waktu malam. Korang boleh tengok sekampung tikus beso-beso semuanya...) So aku jalanlah buat selambe jer pegi dapur. Baru dua langkah..........

Aku nampak seekor kucing duduk dekat dengan tong sampah di dapur aku. Muka dia macam tengah panic ( Ala kucing pun tahu yang dia buat tu salah, masuk rumah orang senyap2, pastu masuk dapur, sepahkan tong sampah. So bila kantoi, mestilah muka panic.) Dan dengan keaadaan bersedia nak pecut melarikan diri. ZoooooOOOOOmMMM dia lari masuk bilik housemate aku pastu keluar melalui celah pintu dari dalam bilik tu. Aku tak sempat buat apa2 sebab dia laju sangat..( Well.. what do you expect? ) So selesai dahlah satu hal.. ( At least I thought)

Sekali tetiba, aku nampak 2 ekor kucing lagi dalam bilik housemate aku yang kosong (penghuninya balik Malaysia) 2 ekor ni anak kucing lagi, umur 2 bulan gitu. (Aku tahu sebab aku yang besarkan diorang.. Haha.. Yang kucing besar yang dah lari awal2 tadi tu ibu dia. Yang dua ekor ni anak. Bukan aku besarkan lah, masa yang dua ekor ni lahir dulu aku dok bagi makan jugak ke ibu dia. But still, ibu dia ni bagi aku adalah kucing yang tak berakhlak dan takde adab. Dah la kucing liar terbuang. Kira baik aku bagi makan sebab kesian dia tengah menyusu anak. Still lagi dia cari peluang nak masuk rumah aku curi makanan)

okay sambung cerita...

Aku pun pergi masuk bilik tu sebab nak tangkap dia nak letak luar. Agaknya sebab diorang tahu diorang dah buat salah kan, masuk tanpa izin. Pastu terkejut tengok mak dia lari ketakutan bila nampak aku. Pastu memang appearance aku yang nampak fierce dan ganas ni, dia pun takut. Muka panic badan mengecut. Aku cuba panggil lembut2 mula2, "meow..meow... chet chet chet.... meow...meow.." pastu aku jalan slow2 ke arah diorang. Tapi tak berjaya. Diorang lari jugak dari aku. Pastu aku cuba jugak tangkap yang sekor nih. Punyalah laju diorang lari. Biasalah anak kucing kecik. Aku tensionlah.

Pastu, sebab diorang bergerak laju, aku pun terpaksalah lajukan tangan aku bila nak tangkap diorang. Akhirnya aku dapat tangkap yang sekor ni, Agaknya sebab pergerakan tangan aku yang laju tu, bila aku dapat pegang badan dia dia terkejut agaknya, dia ingat aku nak lanyak dia kot. Punyalah dia menggelupur dan menjerit sekuat hati. ( Habis calar2 tangan aku yang mulus ni ).. So terus aku letak kat luar rumah.

Ni gambar salah sekor anak kucing tu.. Ni masa dalam sebulan lepas.. masa ni dia kecik sikit. Sekarang dah agak besar.

Pastu aku pergi lagi masuk bilik tu nak tangkap yang sekor lagi tu pulak. Punyalah dia lari lintang pukang.. Letih aku mengejarnya (ada dah kurang sekilo ni ha) Tension betul aku. Dia menyorok lagi di sebalik celahan perabot lah celah kotaklah. Akhirnya aku dapat pegang dia.  Aaaa ni start dah horror dah..

Agaknya sebab dia terkejut tengok mak dia lari ketakutan. Pastu dia trauma pulak tengok adik dia kena ambik ngan gergasi ni, pastu kena lanyak agaknya (dalam fikiran dia la.. Kan selalu bila orang trauma, dia fikir worse scenario) Punyalah lagi dahsyat dia menggelupur macam gila punya. Aku cuba cubit belakang tengkok dia ( Kucingkan selalu ditenangkan oleh ibu dia dengan menggigit belakang tengkok, selalu bila si ibu nak angkat anaknya ke tempat lain. Bila dia gigit belakang tengkok tu, si anak akan merengkot diam..) Tapi dalam kes aku ni, cara tu tak berkesan. Masa tu aku guna tangan kanan cubit belakang tengkok dia. tapi still dia menggelupur macam @#@%... Aku dah mengetap bibir. Pastu aku try guna dua tangan. Aku guna tangan kiri genggam badan dia..( applying pressure on large area of body can decrease muscle tone thus decrease sympathetic activity..will calm people/animal down. Usually use on cow before slaughtered in western country..) Malangnya tetap juga tak berjaya. Masih jugak dia menggelupur dan menjerit. Pastu tiba-tiba.......

Dia gigit jari tangan kanan aku.. NGAPP!!!....Aduh... Korang mesti kata "alaah, kena gigit anak kucing jer pun.. apa lah sangat kan.."
Okay, korang agaknya selalu kena gigit anak kucing bila tengah main maja-manja dengan kucing kan? Okay TAK SAMA.. Punyalah sakit bila dia gigit tu, in instance bila dia NGAP tu, darah menitik dari tangan aku..


Gambar kat atas ni menunjukkan darah aku yang gugur ke lantai.. Punyalah kuat dia gigit dan punyalah sakit aku rasa, aku hampir2 nak menjerit. Tapi aku tak jerit sebab bajet macho lagi. Padahal dah rasa nak nangis dah. Aaaa, bayangkan, cuba korang gigit jari korang sampai keluar darah ( yelah, takkan nak suruh kucing tolong gigitkan tangan korang kan. hebat beno kalau korang boleh suruh kucing buat gitu..) barulah korang boleh bayangkan betapa sakitnya aku rasa bila kena gigit tu.

Itu darah yang menitik ke lantai..Tak kira lagi darah yang berlumuran di jari aku yang horror giler masa tu.  Bila aku dah campak keluar rumah kucing tu aku pegi basuh tangan aku kat sink. Punyalah banyak darah keluar macam dah dalam filem thriller dah (exagerate sikit)..  Bila dah basuh, darah masih kuar lagi dari bekas gigitan tu. Tangan aku dah menggeletar. Macam trauma pun ada sikit. Aku cuba balut dengan tisu sampai kering..

 
kesan darah pada tisu


tak nampak sangat kesan gigitan yang dah kering



Begitulah kisahnya aku diserang anak kucing.. Haha.. tapi siyesly, kejadian ni adalah traumatic event yang kedua berlaku kat aku dengan binatang kecil. Dulu aku pernah kena serang dek ibu itik yang tengah melindungi anak-anaknya yang baru menetas. Masa tu aku kecik lagi. Tapi aku ingat yang ibu itik tu terbang ke arah aku pastu dia serang bertubi2.... Haha

OKAY MORAL OF THE STORY

1. Betapa kecil dan lemah pun sesorang tu, tapi apabila diganggu dan dipijak-pijak pasti akan defence balik diri dia sendiri walau sebesar dan sekuat mana pun lawan dia.

2. Jangan pandang rendah kepada makhluk yang lemah!





2 comments:

  1. Replies
    1. yang tu memang comel.. yang tu betina. dia macam lembut sikit. yang gigit tangan saya tu jantan...

      Delete