Tuesday, September 11, 2012

IT'S NOT TOO LATE

Assalamualaikum to all my readers yang punyalah sabar dan setia menanti dan membaca juga blog ana (ehem ehem) ni, walaupun dah berlapuk tertinggal tak di update...

Bukan apa,ana busy (ehem ehem lagi)
Busy lah sangat! Tido jer... haha,, iyelah, rasa malas nak fikirkan idea menarik kan?
kita bila menulis biar yang berisi dan menarik. baru orang suka baca. Tak gitu...

Anyway, bebaru ni, aku tiba2 dilanda dilema yang besar... Mmmmm, bukanlah dilema pun.. macam mana nak cakap ek? benda ni memang selalu jadi pun kat aku..
Gini...

Korang pernah tak cuba nak buat sesuatu yang memerlukan keazaman yang tinggi dan memerlukan tempoh masa yang agak panjang kan, pastu bila tengah dalam perjalann tu, korang rasa putus asa. korang rasa lemah semangat... pernah? aaaaa.... Senang kata, hangat-hangat tahi ayam la. Mesti pernah kan?

Opkos laaa, kita ni manusia, sekuat-kuat hati, sekuat-kuat iman pun senipis kulit bawang... tak gitu? 

Jadi sebab tu lah, kita kena cari, di mana kekuatan kita. Semoga kita kuat dalam menempuhi cabaran dalam mencapai impian kita..

Aku bukan nak bagi tips ke apa ni, sebab aku pun sama jer, LEMAH.. ada masalah ni..
Tapi mungkin dengan apa yang aku tulis ni, boleh membantu sedikit sebanyak kepada pembaca idea kasar, macam mana nak melahirkan DETERMINATION yang kuat.. (sorry kalau salah WORD.)

1. Mula2, kita kena nampak GOAL kita...Cuba bayangkan dengan jelas goal kita... Contoh kalau macam korang yang tengah berdiet nak kurus tu (ehek ehek terasa) cuba bayangkan dengan jelas dalam minda korang, kalau yg perempuan tu, nak badan macam beyonce ke Naomi supermodel ke... kalau yamg lelaki nak badan berketul macam hugh jackman ke.. Gitu.. biar jelas Goal kita.. Itu contoh la.. banyak lagi contoh lain. Kalau nak berhenti merokok ke, nak kumpul duit ke, nak jadi kaya ke, dan sebagainya... 

2. Yang kedua, Buat research dan cari ilmu pengetahuan yang berkaitan... Contoh kalau yang berdiet nak kurus tu, cari tahu tentang pemakanan yang sihat, yang membantu untuk proses mengurangkan berat badan. Kalau mampu, cari pakar pemakanan ke..  ini contoh ek... kalau contoh2 lain tu, pandai2 lah fikir apa pengetahuan yang berkaitan dengan Goal anda.

3. Yang ketiga, cuba cari kawan yang mempunyai Goal yang sama macam kita. Dengan ini, anda tak sendirian ketika sedang menghadapi cabaran atau dugaan.. Contoh kalau yang tengah study untuk exam final tu, cuba cari kawan untuk study sama2 dan menyokong kita bila kita lemah. Yang boleh memberikan kata2 semangat kepada kita dan yang kita boleh tolong bila dia pula lemah.

4. Yang keempat, cuba cari BAHAN MOTIVASI atau MOTIVATIONAL ITEM... Okay, selalunya berbentuk gambar atau video atau sebagainya... Contoh ek, ada seorang budak gemuk ni, dia suka tengok citer Korea, lagu2 kpop dan sebagainya, hinggalah dia terfikir nak jadi kurus dan hot macam orang2 Korea. So bila dia tengok video yang berkaitan tu, dia akan jadi semangat nak diet dan sebagainya. ( ni contoh je ek, please don't judge me by this) Contoh lain, seorang yang tengah belajar di luar negara, untuk mendapat keputusan yang cemerlang selalu menatap gambar ibu atau ayah mereka untuk menguatkan semangat mereka supaya rajin belajar.. 

5. Yang kelima, cuba cari "Magic Phrase" untuk kita bagitahu diri kita sendiri bila saat kita lemah dan nak putus asa atau lagi teruk, sudah tergelincir sedikit dari yang sepatutnya... In this case, aku ada satu ayat yang bagi aku cukup berkesan untuk diri aku, iaitu: IT'S NOT TOO LATE. Entah kenapa macam dalam sangat maksud ayat ni bagi aku. So, cuba cari ayat apa yang berkesan untuk korang. Kalau ayat ni berkesan untuk korang, guna jelah. bukan aku ada copyright pun. "It's not too late untuk aku study ni..It's ot too late." "It's not too late untuk aku diet dan kuruskan badan ni..It's not too late" "It's not too late nak berhenti merokok ni.." "It's not too late nak bertaubat ni.." Dan sebagainya..

6. Yang keenam, last but not least, doa dan tawakkal supaya Allah sentiasa merahmati kita, dan sentiasa memberi pertolongan kepada kita saat kita memerlukan, saat kita susah dan saat kita lemah. Dan selalu memberi kebarkahan dalam segala usaha kita.

Okay semoga bermanfaat.. Wassalam


2 comments:

  1. nice entry.. slalu jadi kat eyqa.
    nak kurus tapi hangat2 taik ayam..

    ReplyDelete
  2. amercorner dtg sini ..
    nak dpt kan follower kena start dari bawah ..

    amer dulu pun follower tak sampai seratus ..

    kena rajin follow follow ornag lah lepas tu tinggalkan pesanaan dekat comment ataupun kat chatbox agar orang tu dpt follow balek . :D

    banyak lagi tips

    ReplyDelete